למידה משמעותית – הגדרה

למידה משמעותית – הגדרה

שר החינוך שי פירון החל להטמיע במערכת החינוך בישראל גישה חדשה ללמידה המכונה למידה משמעותית. הלמידה מושתתת על פי מספר ערכים שיובילו לשינוי מהותי בתפיסה החינוכית בישראל. ההגדרה של המושג למידה משמעותית מתחילה קודם כל ברצון של הדמות החינוכית לעורר בתלמידים שאלות כלומר סקרנות שתוביל לפיתוח יכולות קוגנטיביות, יצירתיות וסבלנות. בנוסף, למידה משמעותית מביאה את התלמידים לעשייה, מעורבות ומנהיגות חברתית.

 

מהם הערכים על פיהם מושתתת הלמידה החברתית?

  1. מעורבות ושיתוף פעולה דרך העקרונות של למידה משמעותית ניתן יהיה ליצור מצב בו מתקיים שיתוף פעולה בין התלמיד לבין המורה. שיתוף פעולה זה יאפשר לתלמיד לסמוך על המורה, לשתף, להרגיש שהוא במקום בטוח וכך לצמוח להישגיות ולהגיע למקומות טובים יותר.
  2. רלוונטיותמכיון ונלמדים במערכת החינוך מגוון של מקצועות שלא תמיד תואמים את המציאות של החיים המודרניים הדינאמים בהם אנו חיים, משרד החינוך דוגל להקדיש 30% מהזמן לתכנים המתאימים באופן ספציפי עבור התלמידים תוך התייחסות למאפיינים כמו גיל, תחומי עניין וכדומה.
  3. ערך ללומד ולחברה הרצון הוא קודם כל להתייחס לסביבה שבה אנו נמצאים וליצור מצב שלתלמידים ולמורים אכפת ממה שקורה.

 

מה המהות של התכנית למידה משמעותית בבתי הספר?

הרצון הוא קודם כל לבצע שינוי. שינוי שמגיע ממקום שמערכת החינוך שלנו לא מתפקדת בצורה תקינה ולכן בחר שר החינוך להעניק חופש לבתי הספר. אוטונומיה שתאפשר מרחב פעולה שמתבסס על אמון בין כל השותפים במערך הזה. אחת הבעיות במערכת החינוך בישראל היא שכולם מתערבים לכולם בעבודה. ההורים מתערבים יתר על המידה במה שהמורים עושים, המנהלים מתערבים יתר על המידה במה שהמורים עושים והתלמידים לומדים מכך ולא מקבלים מבית הספר את הערכים והמטרות שיעזרו להם בחיים. לכן, הבחירה לשנות זאת תוך מתן חופש פעולה אמור להיות חלק מהשינוי שיחול במערך החינוכי בישראל. ברגע שנותנים למישהו חופש פעולה הוא באופן אוטומטי לוקח אחריות על המעשים שלו ומרגיש חובה בתפקידו וזו המהות של למידה משמעותית. לתת לתלמיד, למורה ולמנהל תחושה של אחריות אישית, של מעורבות שתעודד סקרנות, מעורבות ויצירתיות .

https://www.youtube.com/watch?v=Q1CHOvgLIk4

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *